Werkwijze
Home 
Foto's 
Comic Cows 
Galeriewerk 
Agenda 
In het nieuws 
Indrukken van 
Nieuwsbrief 
Werkwijze 
Profiel 
Contact 
Links 
Fotokaarten 

  Keramiek met een glimlach

 

uniek keramiek - katten - els bleijenberg 

 

 

 

 

schapen - uniek keramiek - els bleijenberg 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Algemeen

Boetseren is, in het kort, 'een techniek waarbij een driedimensionale vorm ontstaat uit klei. Deze vorm wordt in een keramiekoven geplaatst en verhit, waardoor het materiaal hard en duurzaam wordt'.

Al mijn objecten, van klein tot groot, zijn handgevormd en uniek. Ze zijn door mij gesigneerd

Klei
Er zijn diverse kleisoorten.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen boetseer-/handvorm-, draai- of gietklei, verder tussen aardewerk-, steengoed- en porseleinklei.

Vorstbestendige buitenklei bijvoorbeeld is speciaal samengesteld om verschillen in temperatuur aan te kunnen. Dat maakt het mogelijk om tuinbeelden, potten, vazen of schalen te maken die in principe het hele jaar buiten kunnen staan. Deze werkstukken worden dan afgewerkt met een glazuur dat daarvoor geschikt is.

Ook zijn er diverse kleuren klei op de markt. Zo nu en dan gebruik ik door mijzelf door en door gekleurde steengoedklei. Het voordeel hiervan is dat kleine details voor 100% gekleurd zijn en niet later ingekleurd moeten worden.

Meestal wordt aan klei chamotte toegevoegd. Dit is reeds gebakken klei die wordt fijngemalen, van fijn zand tot korrels van 2 mm. Als dit aan zachte klei wordt toegevoegd wordt de uiteindelijke kleisoort sterker en beter bestand tegen kromtrekken en thermische schokken.

Opbouw
Er zijn een viertal opbouwtechnieken, namelijk:
1. de manuele holopbouwtechniek bijv. met kleirollen, kleiplaten of zoals ik nu gebruik, kleine kleiplakjes,
2. de massieve boetseertechniek waarbij het werk later wordt uitgehold,
3. de drukmaltechniek waarbij de kleimassa in een mal wordt gedrukt en
4. de draaitechniek.

Voor de door mij bedachte en ontworpen creaties maak ik gebruik van de eerste drie technieken. Welke techniek toegepast wordt ligt aan het te maken object.

De keramische sokkels zijn gegoten of van rollen / plakken gemaakt.


 

 

Het bakproces

Klei krijgt zijn stevigheid door het bakken op een hoge temperatuur. Op grond van kleimengsel en baktemperatuur wordt het eindproduct ingedeeld in drie soorten: aardewerk, steengoed en porselein.

 Aardewerk is poreus (denk aan de rode aardewerken bloempot). Het is niet waterdicht en kan voorzien worden van een glazuurlaag om het te beschermen tegen vochtinsijpeling. Baktemperatuur ligt tussen de 900 en de 1200C.

Steengoed gebakken klei heeft een zeer lage poreusheid en een hard voorkomen. Het heeft geen glazuurlaag nodig om waterdicht / vorstbestendig te zijn en wordt gestookt boven de 1200C.

 Porselein is dichtgesinterd en niet meer poreus (baktemperatuur ligt meestal boven de 1240C).

Mijn dierfiguren worden nadat ze gedroogd zijn meerdere malen in een elektrische, computergestuurde krachtstroomoven gebakken.

Mijn biscuitstook (1e keer bakken) geschiedt op 980C; dat maakt de klei poreus en sterk genoeg voor het aanbrengen van decoratie en/of glazuur. Daarna wordt het in een tweede stook gebakken.
Bij mij ligt een aardewerkbrand tussen 1050 en 1180C en een steengoedstook rond de 1240C. Soms volgt er een derde brand (luster of extra decoratie).

 

 

schaap - uniek keramiek - els bleijenberg 

 

Glazuur en pigmenten

Met (onder)glazuren en pigmenten geef ik het werkstuk de gewenste kleur n uitstraling. Ze worden o.a. met een penseel, spons of airbrush-pistool (in meerdere lagen) aangebracht.

Na het drogen wordt de creatie (weer) gebakken. Soms kies ik ervoor delen van het werkstuk ongekleurd te laten c.q. de oorspronkelijk kleistructuur te behouden. Een kleurloze glazuurlaag of lusterdecoratie kan het geheel verfraaien.

Er zijn weinig steengoedglazuren in heldere/sprankelende kleuren. Daarom gebruik ik voor de creaties die op hogere temperaturen gebakken moeten worden mooie pigmenten (metaaloxides) of onderglazuren. Hierna wordt er een heldere glansglazuur, in een spuitcabine, op de creatie aangebracht.

 

 Omnia mutantur, nihil interit (Alles verandert, niets vergaat)

 

Copyright(c) 2006-2014 / Uniekkeramiek. All rights reserved.
Deze site en de inhoud ervan zijn auteursrechtelijk beschermd.